OOK BIJ VASTE CONTRACTEN ZOUDEN ENERGIELEVERANCIERS OMVORMERS TIJDELIJK UIT MOETEN LATEN KUNNEN VALLEN.
Techneuten, is een tussenvorm vast en dynamisch aan de hand van de marktprijs én het voltage mogelijk?
 Per 1 januari 2027 eindigt de salderingsregeling. Enkele leveranciers hebben hun tarieven al bekend gemaakt. Mega, Innova en dochteronderneming Gewoon Energie gaan over alle (want immers afschaffing saldering) teruggeleverde kWh's een netto negatieve teruglevering rekenen van 5,9 cent per kWh. Oxxio en Vattenfall echter een netto positieve terugleververgoeding van een kwart cent per kWh. Ik heb gemerkt dat veel zonnepaneelbezitters het voordeel van het eigen direct verbruik vergeten. Het eigen direct verbruik waarvan elke kWh de volle kWh-prijs bespaart. Ter bevordering van het eigen direct verbruik of het tijdelijk uitvallen van de omvormer 'bij een stroomoverschot' (dus dat zou dan ook moeten als de prijs van elektriciteit hoog is, zoals dat nog steeds het geval is op zonnige dagen na 18:00 h) worden door energiespecialisten aanpassingen geadviseerd. Die aanpassingen klinken zo technisch en prijzig klinken waarvan zelfs ik totaal niet enthousiast wordt. In dergelijke krantenberichten wordt ook niet gewezen op het voordeel van een dynamisch contract. Waarbij met een plug in de slimme meter bij negatieve prijzen de omvormer, zonder verdere aanpassingen, simpel uitvalt. Men heeft dan geen terugleverkosten en men krijgt de marktprijs van de stroom die je dan nog wel terug levert, bijvoorbeeld op de zonnige zomeravonden. Bovendien kan je dan vooral in de winter profiteren op tijden dat een overschot aan windenergie de stroomprijzen drukt.
 Tot een half jaar terug was het juist nog een probleem dat omvormers op zonovergoten zomerse middagen uitvielen als gevolg van het dan oplopende voltage. Maar nu worden, ook vanwege de hogere stroomvraag door warmtepompen, inductie koken, vaatwassers, EV-laders e.d. het stroomnet verzwaard. Er wordt door een zwaarder stroomnet op zonnige zomerse middagen dus meer stroom terug geleverd. Waar gezien de dan negatieve prijzen de energieleverancier en bij Innova c.s. of Oxxio ook de klant zelf geen voordeel heeft. Het uitvallen van de omvormers bij een (landelijk) stroomoverschot gebeurde het uitvallen van omvormers in feit dan ook automatisch, zonder dat het je (met de huidige energiecontracten) iets kost. De omvormer meet 253 Volt en valt dan veiligheidshalve uit. De omvormer valt dan op een te hoog voltage in de wijk. Maar ook als de kabel tussen de omvormer en de meterkast te licht is.
 Er is dus sowieso geen teruglevering van waardeloze overschotstroom als de kabel van de omvormer naar de meterkast te licht is. In principe zou elke installatie dus aangepast kunnen worden door die kabel te laten vervangen door een dunnere kabel. Maar elektriciens hebben het al zo druk. En de brandweer, ambulances ect waarschijnlijk ook als men het zelf denkt te kunnen doen. Maar vervanging van de kabel en andere fratsen zijn helemaal niet nodig als ook leveranciers bij een vast of variabel contract een dynamische plug in de slimme meter kunnen plaatsen. En dus net als bij een dynamisch contract bij negatieve prijzen de omvormer uit kunnen laten vallen. Hopelijk kan dit technisch ook gecombineerd worden met het voltage van de slimme meter. Zodat als op een zonnige zomerse middag de elektriciteitsprijs negatief is en je op dat moment bijvoorbeeld toch een was wil draaien of de EV wilt opladen met stroom van je zonnepanelen. Want zodra je zelf bij een stroomoverschot veel stroom gaat verbruiken zakt immers het voltage (VAC) van je omvormer.
 Daarnaast zijn er thans, zonder enige aanpassing, meer mogelijkheden. Zo geeft Budget Energie bijvoorbeeld korting van april tot en met september op het stroomverbruik tussen 12 en 17 uur met als enige vereiste dat je toestemming geeft aan de netbeheerder het verbruik per kwartier af te kunnen lezen en door te geven. Met andere woorden het zou dan ook mogelijk moeten zijn om de terug levering tijdens de duurdere uren apart te kunnen meten en derhalve der teruglevering  van deze duurdere kWh's voor de dan gemiddeld hogere marktprijs uit te betalen.  Want elektriciteit is nog steeds ook in zomermaanden tussen 18 en 21 uur duur. Net als alle teruglevering tussen oktober en maart, als een hoog aanbod van windenergie geen spelbreker is. Zowel de klant als de energieleverancier wordt er financieel niet beter van als op die tijden zonnepanelen worden uitgezet. Daarnaast kan er op deze manier ook onderscheid gemaakt worden tussen teruglevering op zonnige zomerse middagen en teruglevering tijdens de donkere uren uit een thuisbatterij.
 Welke techneut wil reageren of het uitlaten vallen van omvormers a.h.v. de negatieve stroomprijs en het in de meterkast of omvormer gemeten voltage mogelijk zou zijn? 
Leon Nelen.
Reacties
Een reactie posten