MET DYNAMISCH CONTRACT LEVERT LADEN EV (11 kW) MEER OP DAN OPBRENGST EIGEN ZONNEPANELEN (3 kW).
Je laadt je EV met 7 kW maar de opbrengst van je zonnepanelen is hooguit 3 kW.
Als je je EV laadt, met meestal 7 kW, verbruik je op dat moment meer dan de opbrengst van je zonnepanelen. Zonder dynamisch contract betaal je op de andere uren terugleverkosten. En na afschaffing van de salderingsregeling betaal je over wat je dan uit het net haalt ook nog eens de volle kWh-prijs. Met een dynamisch contract echter heb je echter meer profijt als je tijdens de zonnige zomerse middagen je auto oplaadt. Want geen terugleverkosten en de kWh's voor het laden van je auto, en voor andere verbruikers zoals een wasmachine, die je dan uit het net trekt kosten op die zonnige zomerse middagen met je dynamisch contract immers bijna niets.
Een eigen laadpaal, of wallbox, heeft een laadcapaciteit van 7 kW. Piekvermogen van de meeste PV-installaties is hooguit 3 kW. Dat houdt in als je met je eigen PV-opbrengst laadt je nog altijd minstens 4 kW uit het elektriciteitsnet haalt. En over de opbrengst die je niet direct gebruikt om te laden ect betaal je terugleverkosten. Zodra de salderingsregeling is afgeschaft betaal je, hoewel lagere terugleverkosten, over wat je uit het net haalt ook nog eens de volledige kWh-prijs. Terugleverkosten én een hoge kWh-prijs voor het verbruik tijdens het laden op zonnige zomerse middagen heb je echter niet met een dynamisch contract. Bovendien kan je met een dynamisch contract vooral in de winter ook profiteren als de kWh-prijs laag is door een hoog aanbod van windenergie. Ook hoef je met een dynamisch contract op de zonnige zomerse middagen tijdens het laden het verbruik door andere apparaten, zoals een (af)wasmachine niet in te perken.
Het enige nadeel van een hoger verbruik dan de opbrengst van je eigen zonnepanelen wordt na beëindiging van de salderingsregeling dat je over alle verbruik uit het net ook de energiebelasting gaat betalen. Maar daarvoor geldt nog steeds als oplossing dat de energiebelasting op elektriciteit bij negatieve of zeer lage kWh-prijzen kan worden afgeschaft. En dat behalve de prijs voor elektriciteit ook de energiebelasting op die elektriciteit dynamisch wordt. Dan is met het laden van batterijen met goedkope stroom om later tijdens de dure uren terug te leveren tevens ook het probleem van de dubbele energiebelasting opgelost.
Leon Nelen.
Reacties
Een reactie posten