TE SIMPELE OPLOSSING NETCONGESTIE? DYNAMISCHE UURTARIEVEN VANWEGE AVONDPIEKCONGESTIE EN UIT LATEN VALLEN LADERS BIJ LAGEPRIJSCONGESTIE.


Over hogeprijscongestie en lageprijscongestie.


 Er ontstaat een tekort aan transportcapaciteit voor elektriciteit op het net. Nieuwe bedrijven kunnen daardoor niet worden aangesloten en tijdens de avondpiek kan door elektrisch koken, warmtepompen, afwasmachines en laadpalen de stroom uitvallen.  Het voltage op het net kan ook te laag worden als tijdens windrijke nachten de elektriciteitsprijs zeer laag wordt en er dan massaal elektrische auto's en thuisbatterijen opgeladen zullen worden. Ondertussen wordt het uitvallen van omvormers tijdens zonnige zomerse middagen nog steeds als netcongestie gezien.

 Ik beschouw het uitvallen van omvormers van zonnepanelen op zomerse zonnige middagen niet als netcongestie. Als omvormers uit beginnen te vallen (doordat het voltage boven de 253 Volt komt) is er immers een hoog aanbod aan elektriciteit en is de marktprijs dus laag, soms zelfs negatief. Dan nog meer stroom kunnen transporteren en dus produceren zal dan ook leiden tot nog lagere prijzen en dus tot nog hogere terugleverkosten. In tegenstelling tot wat velen beweren is de energietransitie er ook niet mee gebaat. Want meer zonnestroom uit de wijk transporteren naar het landelijk net leidt alleen maar tot het uitmoeten zetten zonneparken en windturbines. Bovendien is de oplossing voor uitvallende omvormers een hoger direct verbruik. En ja, niet alleen door huishoudens met zonnepanelen. Voor niet-dynamische energiecontracten dient dan ook in de zomer overdag het daltarief te moeten gelden. Elektrische auto's dienen in de zomer dan ook vaker 's middags tijdens zonnige uren te worden opgeladen. Boilers dienen in de zomer 's middags elektrisch opgewarmd te worden i.p.v. met gas (terwijl deze in de winter 's nachts opgewarmd kunnen worden).

 Het hogere tarief op elektriciteit is dan juist nodig tijdens de avondpiek uren. Dat is meestal tussen 6 en 9 uur 's avonds wanneer er elektrisch gekookt wordt, afwasmachines draaien en elektrische auto's opgeladen worden. Als tegenargument wordt aangevoerd dat een hoger avondtarief veel huishoudens te veel gaat kosten. Maar het noodzakelijke elektriciteitsverbruik tussen 6 en 9 uur 's avonds beperkt zich echter tot het elektrisch koken. De afwasmachine kan geprogrammeerd worden als ook de lader van de elektrische auto. Bovendien zal door een hogere kWh-prijs tijdens de avondpiek het stroomverbruik tijdens de avondpiek verminderen en de prijs juist dalen. Het niet aanpassen van de prijs en dus het negeren van de wet van vraag en aanbod heeft immers altijd al tot ellende geleid.

 Behalve stroomtekorten tijdens de avondpiek (wanneer de vraag naar elektriciteit en de prijs dus hoog is) wordt er ook gevreesd dat er stroomtekorten ontstaan wanneer tijdens windrijke nachten de stroomprijs juist zeer laag is en elektrische auto's en thuisbatterijen massaal opgeladen zullen worden. Dus een lageprijsnetcongestie. Hiervoor is weer een andere oplossing nodig. Nu zijn er al laadpalen die de accu minder vol laden als het voltage op het elektriciteitsnet begint te zakken. Datzelfde moet ook mogelijk kunnen worden voor thuisbatterijen. Ook zouden er abonnementen kunnen komen waarbij gekozen wordt wanneer en voor welke (lage) prijs je tijdens een nachtelijke lage prijspiek (wanneer er dus een overschot is aan windstroom) je je EV of thuisbatterij kan opladen. Daarnaast zal ,net als je omvormer van je zonnepanelen, in het onverhoopte geval van een stroomstoring ook geen stroom kunnen leveren. Het heeft dan ook geen zin om bij een dreigende stroomuitval vanwege een hoog stroomverbruik je thuisbatterij massaal op te gaan laden waardoor er juist een stroomstoring kan ontstaan.

 Dynamische contracten zullen ook extra bevorderd moeten worden door de energiebelasting op elektriciteit te variabeliseren. Door de energiebelasting te vervangen door een hoger btw-tarief op elektriciteit. Dat heeft ook andere voordelen. Zo wordt daarmee de huidige dubbele energiebelasting bij teruglevering op het net door thuisbatterijen die geladen zijn met stroom uit het net beëindigd. En hoef je bij het uitzetten van je omvormer als er te veel zonnestroom is, ook geen energiebelasting te betalen voor de kWh's die je dan, met je uitgezette omvormer, uit het net trekt.

 Kortom een oplossing voor hogeprijscongestie (een hoger kWh-tarief tijdens de avondpiek) en een oplossing voor lageprijscongestie (het minderen van EV-laders en thuisbatterijen als er door een lage prijs 's nachts juist te veel vraag is naar elektriciteit).

Leon Nelen.
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

MET EEN GOEDKOPERE KOPPELING AAN H2-NET WERKT HBr-FLOWBATTERIJ ALS ELECTROLYSER ÉN ALS EEN AARDGASCENTRALE MET 63 % RENDEMENT !

VERHIPT. ZELFS MET INEFFICIËNTE PIKZWARTE ELEKTROLYSER-H2 ALS TERUGLEVERING EXTRA ENERGIE- EN €-WINST VOOR DE (HYBRIDE) H2netLINKED HBr-FLOWBATTERIJ.

TERUGLEVERING 'S NACHTS IS PER DEFINITIE UIT EEN BATTERIJ. DUS TERUGGAVE VAN ENERGIEBELASTING BIJ LADEN UIT HET NET ZONDER APARTE METER KAN WÉL.